Oorzaken van rekenproblemen
Rekenproblemen kunnen ontstaan op elke leeftijd en elke fase van de (basis)schoolcarrière. Vaak ligt het begin van het rekenprobleem eerder dan je in eerste instantie denkt. Dit zijn de belangrijkste oorzaken rekenproblemen:
1. Laagstructuur leerlingen
De meeste kinderen die bij mij komen zijn kinderen met een normale tot hoge intelligentie, die de informatie in grote stappen uitgelegd moeten krijgen. Aangezien de meeste kinderen graag informatie in kleine stappen uitgelegd krijgen, wordt dit op school ook zo gedaan. Kinderen die van nature weinig behoefte hebben aan veel structuur, krijgen het liefst de nieuwe stof in grote lijnen uitgelegd. De details kunnen later wel worden ingevuld. Maar zij willen graag weten "waar het heen gaat.'
uist kinderen die onverwacht veel problemen met rekenen ervaren lopen soms kort even vast. Als ze dan een paar keer langs gekomen zijn, lukt het ze zelf wel weer. Om te kijken of jouw kind een laagstructuur leerling is, en welke leerstrategie het beste bij jouw kind past, kunnen we vanaf 10 jaar de MILS-test doen.
2. Zwak werkgeheugen
Ook deze groep kinderen heeft een normale tot hoge intelligentie. Een zwak werkgeheugen zorgt ervoor dat kinderen moeite hebben met automatiseren van sommen tot 10, 20 tot 100. Wanneer er niet tijdig wordt ingegrepen kan het soms gebeuren dat kinderen in groep 7 of 8 jaren achterlopen omdat ze vast blijven lopen op het automatiseren van de sommen tot 100.
Wanneer kinderen eind groep 3 nog op hun vingers tellen is de kans groot dat ze moeite hebben met automatiseren. Het is goed om dit zo snel mogelijk aan te pakken. Hoe langer je wacht, hoe groter het probleem.
3. Informatie verwerkingssnelheid
Bij problemen met informatieverwerking vinden kinderen het lastig om nieuwe stof te leren. Naar mate kinderen in hogere groepen komen, worden de rekenopgaven complexer. De techniek van het optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen wordt aangeleerd t/m groep 5. Hetgeen wat er na komt, wordt hier voor een groot gedeelte van afgeleid. Kinderen die moeite hebben met automatiseren, maar wel een goed functionerend informatie verwerking vermogen hebben, zullen, als ze eenmaal al dan niet met enige hulp het automatiseren onder de knie hebben gekregen, goed de rekenstof kunnen leren.
Kinderen die echter wel sommen kunnen automatiseren maar moeite hebben met informatieverwerking zullen uiteindelijk vast lopen. Het zal dan steeds moeilijker worden om nieuwe of complexere rekenstof aan te leren. Vooral omdat deze kinderen moeilijk verbanden kunnen leggen tussen de rekenstof die ze al geleerd hebben en de nieuwe rekenstof.
Bij deze kinderen werk ik vaak met een methode waarbij elk rekendomein (optellen, aftrekken, tafels, delen, meten, tijd en geld, breuken etc.) apart wordt aangeboden en waarbij er niet al te veel op een pagina staat. Bij deze kinderen is het belangrijk om de stof juist wel in kleine stapjes aan te bieden. Bovendien is het belangrijk dat deze kinderen zowel visueel als auditief de sommen aangeboden krijgen. En vooral veel handelend, met rekenmateriaal, bezig moet zijn.