Mijn werk op Peduli Anak | Lerespel

Mijn werk op Peduli Anak

[content]

Naast remedial teacher ben ik school coördinator/ schooladviseur van een lagere school in Lombok. Deze school is een onderdeel van een project voor straatkinderen die onderdak en onderwijs krijgen vanuit het project. Samen met Martina, een Indonesische docente Engels, zorg ik er voor dat de leerkrachten voldoende gefaciliteerd worden om de kinderen zo goed mogelijk les te geven.

Vaak hebben Martina en ik maar weinig tijd. Soms maar een of twee weken om alles voor elkaar te krijgen. Vooraf bespreken we wat er in deze periode aan de orde moet komen. Dit onderwerp staat centraal gedurende deze periode die  wordt afgesloten met een workshop in de villa waar ik verblijf. We sluiten dit dan altijd af met een gezamenlijke maaltijd. Daarnaast controleren we of er didactische materialen zoals schoolboeken moeten worden aangeschaft en doen we klassenbezoeken. Kort na elk klassenbezoek worden de bevindingen besproken. Soms neem ik de leerkrachten op video op en laat ik zien wat ik gefilmd heb. We begeleiden leerkrachten middels vergaderingen, groepsbezoeken en individuele begeleiding en verzorgen elk jaar een workshop.

Het uitzoeken van schoolboeken is een heidens karwei. Ook als we eenmaal een goede lesmethode hebben gevonden is het een klus om een volgend jaar de methode aan te vullen. Alles moet handmatig. Maar er zijn veel methodes om uit te kiezen.

Wij zijn er vooral om te faciliteren en de lokale mensen die er werken, de leerkrachten, zo veel mogelijk  zelf hun eigen onderwijs in te laten richten. Gaande weg merken we dat leerkrachten steeds meer zelf kunnen en verantwoordelijkheid nemen voor het onderwijs in hun eigen school. Dit doen we tijdens vergaderingen en workshops door ze samen te laten werken  aan bijvoorbeeld weekplanningen of het uitzoeken van een nieuwe methode aan de hand van vooraf besproken criteria. Ook stimuleren we leerkrachten elkaar te helpen met de lessen en bij elkaar in de klas te kijken tijdens de les. Inmiddels worden nieuwe leerkrachten ingewerkt door de meer ervaren leerkrachten.

De eerste workshops ging met name over het werken met kinderen als leerkracht. De moeilijkheden die je daarbij ervaart . Zo hebben we een keer een leesproject gehad waarbij de leerkrachten leerden hoe ze kinderen moesten stimuleren om te lezen en hoe ze kinderen met leesproblemen konden leren lezen. Inmiddels staat er een bibliotheek met Indonesische kinderen boeken van wereld beroemde kinderboekenschrijvers. De hele school start sindsdien iedere ochtend met lezen in een eigen leesboek.

De laatste workshop betrof met name de relatie tussen de leerkrachten en de mentors van de kinderen. Deze mentoren zijn verantwoordelijk voor het  wel en wee van de kinderen buiten de school.

Elk jaar doe ik verslag aan de Nederlandse sponsor van de school.

[/content]
nl_NLNederlands
en_GBEnglish (UK) nl_NLNederlands