Leesproblemen, Spellingproblemen en Dyslexie
Wanneer spreken we van leesproblemen en wanneer van dyslexie? Dyslexie zegt vooral iets over de ernst en de hardnekkigheid van het leesproblemen en spellingproblemen.
Leesproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben. De gevolgen en het tijdstip waarop het als een probleem wordt ervaren, hangen van de verschillende oorzaken af.
De meeste kinderen zijn gebaat bij structuur. Zij leren goed lezen als ze informatie in kleine stapjes aangeboden krijgen. Er is een groep kinderen voor wie dat juist niet werkt. In groep 3 wordt lezen vooral auditief aangeboden met visuele ondersteuning. Voor een aantal kinderen werkt dit niet, omdat ze juist leren lezen als ze het visueel aangeboden krijgen met auditieve ondersteuning.
Vanaf de leeftijd van 10 jaar is gemakkelijk, door middel van een MILS-test, op te sporen of het kind beter leert lezen als een andere leerstrategie gehanteerd wordt. Kinderen met een afwijkende leerstrategie kunnen relatief snel geholpen worden met een methode die vooral visueel wordt aangeboden. Tot nu toe heb ik deze kinderen altijd vlot leren lezen en schrijven.
Men verwart mensen met dyslexie vaak met beelddenkers. Dit is niet hetzelfde. Kinderen met dyslexie zijn niet altijd beelddenkers en niet alle beelddenkers hebben last van dyslexie. Dat is dan ook de reden waarom niet alle methoden die ontwikkeld zijn voor beelddenkers werken bij elke zwakke lezer.
Bij dyslexie is er sprake van een kleine afwijking in de hersenen. Stel, een kind leert in groep drie hakken en plakken. Het kind ziet een woord, hakt dat in stukjes met klanken en leest het woord. Vervolgens heeft een kind een beeld bij het woord. Na een tijdje gaat het zien van het woord direct over in directe woordherkenning. Bij dyslexie is het “zien van het woord” en de directe woordherkenning verstoord. Dyslexie is niet op te lossen. Je kunt er wel mee leren leven en door het gebruik van bepaalde leermethoden zelfs goed mee leren lezen. Ik raad dan intensieve leesbegeleiding aan.
Symptomen van fixatie disparatie zijn vaak hetzelfde als bij dyslexie, maar het is niet hetzelfde. Fixatie disparatie is een oplosbaar visueel probleem in de ogen. Het zorgt ervoor dat de hersenen niet goed registreren wat de ogen zien. Als de ogen en hersenen niet goed samenwerken, kan dit ook leiden tot concentratieproblemen. Fixatie disparatie is onvoldoende bekend. En dat is jammer, want het is veel gemakkelijker op te lossen dan dyslexie. Als een kind fixatie disparatie heeft, dan is een bijlestraject vaak alleen nodig om de leesachterstand in te halen. In de praktijk is dat zo ingehaald als het probleem is opgelost.
Wanneer ik het vermoeden heb dat er sprake is van fixatie disparatie, dan verwijs ik het kind door naar Hans de Bruin van Oogmetrie Haarlem. Hans is behalve ervaringsdeskundige, een zeer kundig optometrist en heeft doorgestudeerd voor functionele optometrie.
Stel dat een lezer oogproblemen heeft en bijvoorbeeld zeer bijziend is. Dan is het uiteraard lastig om letters en woorden goed van elkaar te onderscheiden. Met een passende bril is het probleem opgelost. Als dit in een vroeg stadium wordt opgemerkt, dan is de achterstand laag. Mocht je zoon of dochter leesproblemen hebben, dan zou ik dit gewoon even uitsluiten door naar een goede opticien te gaan. Je weet maar nooit of je daarmee het probleem getackeld hebt.
Nu kom ik dit zelden tegen, maar het kan natuurlijk zijn dat een kind onvoldoende of op de verkeerde manier les heeft gekregen. Ik heb bijvoorbeeld iemand geïnterviewd die niet kan lezen. Hij had moeite met het leren op school, dus lieten ze hem maar buiten spelen. Deze man verdient inmiddels €30.000,- per maand, maar schaamt zich nog steeds voor het feit dat hij niet kan lezen. Dit is natuurlijk heel tragisch. Wanneer er sprake is van didactische verwaarlozing en dit in een vroeg stadium wordt geconstateerd, dan is de leerachterstand snel op te lossen door intensieve bijles.
En woon je in Hoofddorp, Heemstede, Amstelveel of Nieuw-Vennep? Dan ben je welkom in mijn praktijk in Hoofddorp. Woon je wat verder weg? Ook dat is geen probleem. Alle lessen en natuurlijk ook de kennismaking zijn ook online mogelijk.
Wanneer spreken we van leesproblemen en wanneer van dyslexie? Dyslexie zegt vooral iets over de ernst en de hardnekkigheid van het leesproblemen en spellingproblemen.
DE BESTE REMEDIE TEGEN LEESPROBLEMEN ZIJN LEESKILOMETERS! Het is misschien een open deur, maar veel oefenen met lezen is toch echt het beste. Maar... THERE IS A RIGHT WAY AND A WRONG WAY!
Vaak hebben kinderen met (ernstige) leesproblemen en dyslexie ook moeite met Hoofdrekenen. Dit komt omdat het automatiseren en memoriseren niet op gang komt.