Zonder automatiseren in het rekenen, ontstaan er scheuren in het rekenproces

automatiseren in rekenen

We waren op zoek naar een huis in de binnenstad voor mijn zoon. Hij was laaiend enthousiast. Het zag er prachtig uit, zowel van binnen als van buiten. We besloten op onderzoek uit te gaan, omdat, in tegenstelling tot bij andere huizen, er weinig belangstelling was. We vroegen de buren of we even in hun tuin mochten kijken. Vanuit de tuin van de buren zagen we dat er een enorme scheur in het huis was. Het huis bleek slecht gefundeerd. Het stond niet op heipalen. Er was wel geprobeerd die scheur op te lappen, maar die scheur bleef gewoon terugkomen en is zelfs groter geworden. Het huis zal steeds meer gaan kosten om op te lappen totdat het uiteindelijk onbewoonbaar zal zijn.

Fundering van het rekenen:

Zo is het met rekenachterstanden ook. Als de fundering zwak of afwezig is, heeft extra begeleiding op het gebied van de aangeboden leerstof geen zin en zal het rekenprobleem alleen maar groter worden. Tot het moment dat achterstanden bijna niet meer in te halen zijn. Met fundering bedoel ik het optellen aftrekken, vermenigvuldigen en delen tot 100. Te veel leerlingen gaan naar een bijles met het rekenboek of rekenstencils onder de arm. Dat heeft totaal geen zin. Ten minste niet als je een achterstand wilt inlopen.

Groep 3 Optellen en aftrekken tot 10 + getalbegrip tot 20
Groep 4 Optellen, aftrekken tot 10, tot 20 door 10, tot 100 (door 10), tafels 2 t/m 10
Groep 5 Optellen, aftrekken tot 10, tot 20 door 10, tot 100 (door 10), tafels en deeltafels 2 t/m 10
Groep 6, 7, 8 Optellen, aftrekken tot 10, tot 20 door 10, tot 100 (door 10), tafels en deeltafels en deeltafels met rest 2 t/m 10

Pas als dit er (zo goed als) inzit, werk ik aan de volgende domeinen.

Groep 3 Getalbegrip tot 10, 20 en beetje tot 100
Groep 4 Getalbegrip tot 100, klokkijken: hele, halve uren, kwartieren (digitaal/analoog)
Groep 5 Getalbegrip tot 100, tot 1000; klokkijken
Groep 6, 7, 8 Getalbegrip tot 1 miljoen; breuken, procenten, kommagetallen, verhoudingen

N.B.: Bovengenoemde tabellen gelden voor het inlopen van (grote) rekenachterstanden. De leerlijnen van het rekenen voor het basisonderwijs staan in dit document met kerndoelen.

Het inlopen van grote rekenachterstanden kan binnen 3 tot 6 maanden. Wil je meer weten over hoe ik dit doe? Neem dan contact op.

Als je vragen hebt over dit blog. Of als je wilt dat ik met jouw kind aan de slag ga. Neem dan contact op.

CONTACT

Terug naar overzicht