Stel je kind zit in groep 4 en rekent sommen tot 10 op de vingers, is dat het signaal om hulp in te schakelen. Dit soort zaken los ik heel snel op.
Het doel van externe hulp moet altijd zijn dat ze naar 3 tot 6 maanden, volledig bij zijn en zonder hulp mee kunnen doen met de groep. In groep 3 t/m 5 wordt vooral de techniek van het lezen, spellen en het rekenen aangeboden. Er wordt wel wat aandacht besteed aan begrijpend lezen en verhaaltjes schrijven en verhaal sommen. Toch zit de aandacht bij de techniek.
Als een kind bij mij komt kijk ik altijd of de technische vaardigheden van het lezen, lezen en of de spelling die zijn aangeboden t/m groep 5 beheerst zijn. Als leerlingen jonger zijn, kijk ik vooral naar de stof die als het ware als bekend wordt verondersteld. Vaak die ik dat door een klein onderzoek, het pedagogisch didactisch onderzoek. Bij leerlingen vanaf groep 6 kijk ik vooral naar het begrijpend lezen en het rekenen. Dit zijn de vakgebieden die het zwaarste meetellen als het gaat om de keuze voor het vervolgonderwijs.
Wanneer ik te maken heb met een leerling uit groep 6 die zwak is in technisch lezen, probeer ik toch begrijpend lezen aan te bieden. Deze lessen ondersteun ik dan met technische vaardigheden. De reden is juist zwakke, langzame lezers baat kunnen hebben bij leestechnieken die ik aanbied tijdens begrijpend leeslessen.
Cito trainingen doe ik uitsluitend bij rekenen bij leerlingen vanaf januari groep 8. Hiervoor gebruik ik eindtoetsen uit voorgaande jaren. Dit is een prachtige manier om aan de ene kant te onderzoeken of alle rekentechnieken t/m groep 8 zijn aangeboden. En aan de andere kant te oefenen met het toepassen van deze vaardigheden. Tijdens het werken met CITO eindtoetsen kom ik vaak nog hiaten tegen in rekenvaardigheden. Deze worden dan direct apart behandeld.
Heb je vragen n.a.v. dit blog over jouw zoon of dochter? Of wil je direct hulp?
Neem dan snel contact op!
Ieder kind is Slim en elk op zijn eigen manier! Op zaterdag 23 april organiseer ik samen met Professor orthopedagogiek Wied Ruijssenaars en Cognitief Psycholoog Marjolein van Bodegom een Slim Seminar. Samen laten wij zien hoe ieder kind slim kan zijn, slim kan worden en vooral zich slim kan voelen.
Als je vragen hebt over dit blog. Of als je wilt dat ik met jouw kind aan de slag ga. Neem dan contact op.