Hebben alle kinderen met dyslexie moeite met het leren via tekst?
Nee, sommige kinderen met dyslexie hebben juist een sterke behoefte aan leren via tekst. Ook al is de kwaliteit waarop deze tekst binnen komt minder goed. Daarom is het ook niet slim om alle kinderen met dyslexie hun toetsen voor te lezen. Het voorgelezen willen worden bij toetsen heeft niets te maken met dyslexie, maar juist wel met de leervoorkeur van een kind.
Hoe weet je nu graag nieuwe dingen leert door tekst?
Wanneer je graag nieuwe dingen leert door te lezen, heb je een voorkeur voor het verwerken van informatie via tekst. Meestal hoef je dan maar 1, 2 of 3 keer met een tekst die je moet leren aan de slag te gaan.
Wanneer kun je beter andere manieren vinden om nieuwe dingen te leren?
Als de informatie binnen krijgt door te lezen niet blijft hangen. Het kan zijn dat je technisch erg goed kunt lezen, maar dat de informatie toch niet goed blijft hangen. Of dat je een tekst 4 of meer keer moet lezen, voor je het onthoudt.
Wat is slim om te doen als informatie via tekst niet binnenkomt?
Dan moet je zorgen dat je in de gaten hebt, op welke wijze het wel binnenkomt.
Dan moet je zorgen dat je in de gaten hebt, op welke wijze het wel binnenkomt.
Dan kan het zijn dat het kind last heeft van fixatiedisparatie. Of te wel: Visuele stress. Informatie via de ogen komt dan niet goed het brein binnen. Dit kun je laten onderzoeken bij een functionele optometrist.
Hoe kun je er achterkomen of informatie door het lezen van een tekst een goede leerstrategie is?
Meer weten, ga naar Mils/Leerstijlen
onderzoek.Als je vragen hebt over dit blog. Of als je wilt dat ik met jouw kind aan de slag ga. Neem dan contact op.