Waarom past de begeleiding van kinderen met dyslexie niet altijd bij wat het kind nodig heeft? Ik heb heel veel goede verslagen gelezen van kinderen met leerproblemen en dyslexie. Waar het vaak misgaat, is bij het behandelplan. Of te wel, de aanpak van kinderen met leesproblemen en dyslexie.
Waarom willen niet alle kinderen met dyslexie voorgelezen worden?
Veel onderwijsprofessionals, ik was daar helaas ook een van, denken dat alle kinderen met een dyslexie verklaring hun tekst voorgelezen willen hebben. Wat er vaak vergeten wordt, is om even te achter halen wat de leervoorkeur van een kind is. Dit kan schade opleveren. Voor sommige kinderen is informatie verwerken via de oren het meest moeilijke wat er is. Ook al zijn ze dyslectisch.
Moet je dan geen toetsen meer voorlezen aan kinderen? Dat doe wel je bij kinderen voor wie informatie verwerken via de oren een leervoorwaarde. Hoe je hier achter kunt komen? Dat is heel eenvoudig. Binnen 1 uur heb ik het voor je uitgezocht.
Niet meer voorlezen?
Het beste is om dit met het kind te bespreken en het vooral uitproberen. Daarnaast is het handig om er snel achter te komen op welke wijze kinderen die dyslexie hebben, het beste leren. Een van de manieren is om een MILS test af te nemen. MILS staat voor Meervoudige Intelligentie Leerstrategieën. Binnen 10 minuten kun je dan al zien welke ingang wel en niet bij je past.
Meer weten? Ga naar de pagina over Meervoudige Intelligentie en Leerstijlen
Als je vragen hebt over dit blog. Of als je wilt dat ik met jouw kind aan de slag ga. Neem dan contact op.