Deze week zijn er in een deel van Nederland weer heel veel kinderen begonnen in groep 3. Vol verwachting gaan ze naar de groep waar ze leren lezen, rekenen en spellen. Maar geldt dat eigenlijk wel voor alle kinderen?
Hoe zit dat dan met de kinderen die al kunnen lezen? Moeten die gewoon mee doen met de rest? Of moeten die maar zelf wat boekjes lezen op het moment dat de juf of meester met andere kinderen bezig is? En stel nou dat het met uw zoon of dochter niet zo voorspoedig loopt. Misschien komt uw zoon of dochter uit een familie met dyslexie. Dan is de kans aanwezig dat het leren lezen niet zo vanzelf gaat. Krijgen al deze kinderen nu leesles op dezelfde manier? Op de meeste scholen wordt de methode Veilig Leren Lezen gebruikt. Aan de hand van deze methode zal ik uitleggen hoe er in groep 3 met deze verschillen wordt omgegaan.
De meeste kinderen die naar groep 3 gaan zijn goed voorbereid met het leren lezen. Ze kennen al ongeveer 12 letters. Die zijn in groep 2 al aangeboden met onder andere de lettermuur. Ook hebben de kinderen in groep 2 al leren hakken en plakken. De kinderen zijn in staat om woorden als boom-hut aan elkaar te plakken als boomhut. Maar ook ka-bou-ter. Ook hebben ze geleerd eenvoudige woorden als bos te hakken en te plakken. Dus het woordje b-o-s wordt bos. Ze hebben in de kleuterklas al aardig leren stempelen.
De zonversie is bedoeld voor kinderen die al kunnen lezen als ze naar groep 3 gaan. Dit wordt in de laatste schoolweken van groep 2 of de eerste schoolweek van groep 3 getest. De kinderen kennen alle letters al. Ze krijgen een hardop woordleestoets. Zij moeten minimaal 20 woorden goed kunnen lezen binnen 1 minuut. En ze kunnen al lezen in AVI start. Het Veilig Leren Lezen is een volledige taalmethode. Dus de kinderen doen wel mee met de verhalen en taaloefeningen. Het lezen en leren spellen doen de kinderen op eigen niveau. Van deze kinderen wordt ook zelfstandigheid verwacht. Tegenwoordig is deze versie meer uitgebreid. Op deze manier zijn deze kinderen even lang met hun werk bezig als de rest van de klas. Er zijn kinderen die al snel afhaken puur omdat de verwerking van de stof best lastig is. Ook al kunnen kinderen lezen. Jonge kinderen zijn nog niet gewend om zelf te lezen wat ze moeten doen.
Voor kinderen die wat meer nodig hebben, omdat ze een kleine taalachterstand hebben is er de Sterversie. Dit is voor kinderen die nog geen twaalf letters kennen. Ze hebben moeite met het hakken en plakken van eenvoudige woordjes, en hebben nog geen interesse in het leren lezen. Deze kinderen krijgen vanaf het allereerste begin extra instructie van de leerkracht in kleine groepjes. Maar u kunt daar wel een handje mee helpen. Als u zich aanmeldt ontvangt u mijn e-book. Dit gaat over het leren lezen bij kleuters. Echter, als uw zoon of dochter met een achterstand begint kunt u ook gebruik maken van de aanwijzingen die daarin staan.
Voor die kinderen voor wie de zonversie net iets te hoog gegrepen is, maar het leren lezen erg makkelijk oppakken, is er de raketversie. Zij kunnen bepaalde onderdelen zelfstandig maken, terwijl de maankinderen naar de leerkracht luisteren.
Wacht niet te lang, als het leren lezen moeilijk gaat!
Nog voor de herfstvakantie is al duidelijk, in elk geval voor de leerkracht, of uw zoon of dochter het tempo van de groep kan bijhouden. Als dat niet het geval is, neem direct actie! Hoe eerder u ingrijpt, hoe groter de kans dat uw zoon of dochter de achterstand inhaalt. Slechts 2 tot 4 op de 100 kinderen heeft ernstige dyslexie. De andere 96% kan gewoon leren lezen. De kinderen met ernstige dyslexie, zullen daar veel meer moeite voor moeten doen. Maar ook zij zullen leren lezen.
Doe dit wel op de juiste manier. Ik heb meerdere blogs geschreven over het oefenen met lezen. Wilt u dat uw kind de achterstand op een effectieve manier inhaalt. Neem dan contact op. Indien u zich aanmeldt voor mijn E-book wordt u ook op de hoogte gehouden van nieuwe aanbiedingen. Groepslessen en workshops.
Als je vragen hebt over dit blog. Of als je wilt dat ik met jouw kind aan de slag ga. Neem dan contact op.