Je bent nooit oud om tafels te leren.

BEKIJK DE VIDEO

Wanneer is het zinloos om tafels te leren?

Het antwoord is simpel! NOOIT!
De oudste leerling die ik tafels heb laten leren was 24 jaar. Het onderwijssysteem had alle hoop opgegeven. Gelukkig voor hem, zijn vader niet. Die schakelde mij in. Ik leerde hem de tafels via een onlineprogramma waar ik de tafels inzette. Inmiddels heb ik mijn eigen platform dat werkt volgens de volgende uitgangspunten:

Hoe moet je tafels leren?

Allereerst is het belangrijk dat je uitgaat van bepaalde uitgangspunten.

  1. Start NOOIT met de tafel van 1. De tafel van 1 en 0 zijn geen tafel. Het principe van tafels gaat om het herhaald optellen
  2. De eerste twee of drie tafels moeten goed worden aangeboden, zodat kinderen begrijpen wat het principe is.
  3. Als kinderen door hebben hoe tafels werken kun je starten met het automatiseringsproces.
  4. Alle tafels worden eerst op volgorde geoefend. Eerst op volgorde. Eerst zonder fouten. Daarna snel en zonder fouten. Maximaal 30 seconden per tafel.
  5. Daarna wordt de tafel door elkaar geoefend. Eerst foutloos. Daarna vlot en foutloos, binnen 30 seconden.
  6. Dit doe je met elke tafel. Zodra een kind meerdere tafels kent, oefen je die tafels door elkaar. Eerst foutloos en daarna vlot en foutloos.
  7. De volgorde is ook altijd heel belangrijk: 2, 5, 10, 3,4 en daarna de tafels van 6 t/m 9.
  8. Tot slot, de tafels van 12, 15 en 25. Als kinderen in groep 5 of hoger laat ik ze altijd deze tafels oefenen en automatiseren. Deze tafels komen vaak voor in allerlei toepassingen van het rekenen.
  9. Als de kinderen de tafels kennen, doe je hetzelfde met de deeltafels, de deelsommen.

Wanneer is een tafelkaart handig?

De tafelkaart laat ik altijd inzetten zodra sommen waarbij vermenigvuldigd moet worden complexer worden. Denk hierbij aan: delen met rest, breuken en procenten. Kinderen die de tafels nog niet beheersen, hebben een tafelkaart nodig om de techniek van deelvaardigheden als breuken procenten aan te leren. Dat betekent echter niet dat het automatiseren van de tafels gestopt moet worden. Als het automatiseren van tafels goed gebeurt zal dat betekenen dat een kind de tafelkaart steeds minder vaak nodig zal hebben. Wanneer dat moment komt? Het moment dat het zoeken naar de tafel op de tafelkaart langer duurt dan zonder de tafelkaart de som uitrekenen.

Heeft jouw zoon of dochter moeite met het aanleren van de tafels of moeite met rekenen in het algemeen en denk je dat hij of zij wel wat hulp kan gebruiken? Neem dan contact met me op. Ik geef les aan kinderen door heel Nederland. Kinderen die wat verder wonen help ik met ZOOM.

Slim Seminar, zaterdag 23 april 2022

Ieder kind is SLIM, elk op zijn eigen manier.
Op zaterdag 23 april organiseer ik een SLIM seminar samen met professor orthopedagogiek Wied Ruijssenaars en Marjolein van Bodegom. Tijdens dit Seminar vertellen wij, ieder vanuit onze eigen expertise hoe je het beste uit jouw zoon of dochter kunt halen. Er is nog plek om dit Seminar Live bij te wonen. Mis dit niet en schrijf je snel in!