BEKIJK DE VIDEO

Is het mogelijk om Corona leerachterstanden in te lopen?

De Citotoetsen zijn net voorbij. De meeste kinderen hebben hun rapport al gehad. Ook zijn de meeste oudergesprekken al gevoerd.
Nu weet ik dat omdat ik jarenlang zelf Citotoetsen heb afgenomen en oudergesprekken heb gevoerd. Maar ik merk het ook aan het aantal aanmeldingen.

Veel leerlingen hebben gedurende de Coronajaren achterstanden opgelopen.

Maar de afgelopen jaren is het toch anders dan andere jaren. Ik merk dat steeds meer leerlingen last hebben van de gevolgen van de Corona crisis. Het gaat hierbij om leerlingen die afhankelijk zijn van goed onderwijs. Van een vaste leerkracht die lesgeeft. Wat me daarbij opvalt is dat het niet per se om zwakke leerlingen gaat. Een groot aantal leerlingen raakt achter op het gebied van lezen, rekenen en spelling, zonder dat er sprake is van een verminderd leervermogen. Dat zie je dan vooral terug in de zwakke scores voor Lezen, rekenen en of spelling.

Is dat bij jouw zoon of dochter ook het geval?

Dan heb ik goed nieuws en slecht nieuws.
Laat ik beginnen met het goede nieuws. Deze achterstand is prima weg te werken als op een goede manier gebeurt. Het slechte nieuws is dat de achterstand groter kan worden als het op een verkeerde manier gebeurt. Ze zeggen wel eens “Alles wat aandacht geeft groeit”. In zekere zin is dat wel zo. Dat wil zeggen: De achterstand kan groeien. Als een leerling de verkeerde begeleiding krijgt. De schoolprestaties groeien. Het kind groeit. Als de begeleiding op een goede manier gebeurt.

Wat is goede begeleiding:

Een goede begeleiding is gebaseerd op een degelijk pedagogisch didactisch onderzoek. Dit is een klein onderzoek van ongeveer 1 uur per vak, waarbij je op zoek gaat naar hiaten in de kennis en vaardigheden van een leerling binnen dit vakgebied. Dit kan gedaan worden door een gediplomeerd remedial teacher. Bij voorkeur door iemand ie ervaring heeft als groepsleerkracht. Er zijn hele goede methodes om dit te doen. Maar het is ook prettig om de leerlijnen per vak een beetje in je hoofd te hebben. Je weet dan ook exact welke onderdelen je aan moet pakken. En welke onderdelen, als het ware “meeliften” zonder dat je daar actief mee bezig gaat. Dit zorgt ervoor dat je in een korte tijd veel achterstanden kunt inlopen. Op basis van de uitkomsten onderzoek wordt er een zeer concreet plan gemaakt om binnen 3 maanden uit te voeren. Ikzelf kies altijd 3 maanden omdat je minimaal 12 effectieve weken nodig hebt om vooruitgang te meten. Toch kan ik vaak al binnen een maand zien of we de halen of niet. Soms haal ik de doelen heel erg gemakkelijk.

Heeft je zoon of dochter moeite met lezen rekenen en of spelling?

Maak je je zorgen om de achterstanden? Wacht niet te lang. Want hoe eerder je ingrijpt, hoe groter de kans dat de achterstanden binnen 3 maanden kunnen worden ingelopen.

Heb je vragen n.a.v. dit blog over jouw zoon of dochter? Of wil je direct hulp?
Neem dan snel contact op!

SLIM Seminar: Zaterdag 23 april. Meld je snel aan.

Slim Seminar! Op 23 april.

Ieder kind is Slim en elk op zijn eigen manier! Op zaterdag 23 april organiseer ik samen met Professor orthopedagogiek Wied Ruijssenaars en Cognitief Psycholoog Marjolein van Bodegom een Slim Seminar. Samen laten wij zien hoe ieder kind slim kan zijn, slim kan worden en vooral zich slim kan voelen.
MELD JE SNEL AAN!

Als je vragen hebt over dit blog. Of als je wilt dat ik met jouw kind aan de slag ga. Neem dan contact op.

CONTACT

Terug naar overzicht