Vandaag sprak ik een moeder die twijfelde aan het advies van de leerkracht als het gaat om de middelbare school.
Heel herkenbaar.
Nu is het zo dat het advies van de leerkracht over het algemeen bindend is. De middelbare school luistert daar heel goed naar. Daarnaast wordt er gedurende gehele schoolloopbaan een leerlingvolgsysteem bijgehouden. Het zogeheten LOVS. Op de meeste scholen is er twee keer per jaar een toets. Meestal in januari/ februari en mei/juni. Daarnaast wordt er ook nog een dossier van elk kind bijgehouden. Wanneer een kind ver onder zijn kunnen scoort wordt daar echt wel rekening mee gehouden.
Als u wilt oefenen zijn er CITO oefenboeken in de handel. Daarnaast is het ook mogelijk om een oefen cito aanvragen. Deze wordt dan opgestuurd. Eenmaal gemaakt krijg je een uitbreid advies. De meeste leerkrachten oefenen in de klas ook, om de kinderen te laten wennen aan de toetsen. Maar dat is dan ook het enige. Laten wennen. Tenzij uw kind er plezier in heeft om te oefenen, zou ik het oefenen beperken. Het al te veel oefenen kan een averechts effect hebben. Je kunt een oefentoets gebruiken om bepaalde onderwerpen nog eens te oefenen met uw kind. Ik geef dus geen oordeel van wel of niet doen. Maar doe het met beleid. Het heeft geen zin om eindeloos te oefenen om het advies omhoog te krijgen. Daarna wil je natuurlijk dat je kind op het niveau komt dat bij hem of haar past.
Ja. In de meeste gevallen wel. Als je je er tegen wilt verzetten kun je persoonlijk naar de nieuwe school toegaan. Maar het advies van school wordt heel serieus genomen. Ook als de uitslag boven verwachting is. Dan nog kan de leerkracht een lager advies handhaven.
Het LOVS is een overzicht waarop alle CITO uitslagen staan van de afgelopen 8 jaren. Jawel. Ook uw kleuter van 4 krijgt al een CITO toets. Het leerlingen dossier is op veel scholen al digitaal. Hierin staan ook de scores van de methodegebonden toetsen. Dit zijn de toetsen die om de 3 a 4 weken per vak worden afgenomen om te toetsen in hoeverre de kinderen de aangeboden leerstof begrepen hebben. In dit (digitale) dossier worden ook zaken als werkhouding en gedrag bijgehouden. En tegenwoordig kan er ook gemeten worden in hoeverre uw kinderen zich thuis voelen in de groep.
Het LOVS waarin uitslagen van CITO scores van de afgelopen 8 jaren en het de werkhouding met name in de laatste twee jaren, kunnen van doorslaggevend belang zijn.
Indien u twijfelt zou ik u het volgende vragenlijstje willen laten beantwoorden:
Ziet u uw kind volgend jaar 2 uur lang aan zijn of haar huiswerk?
Indien het antwoord op 4 of meer van de vragen NEE is, zou ik zeker afgaan op het advies van de leerkracht. Kinderen met een hele goede werkhouding kunnen ouders en leerkrachten nog wel eens versteld doen staan.
Om erachter te komen wat de favoriete leerstijl is van uw kind kan de MILS veel inzicht geven. De MILS is een Meervoudige Intelligentie Leerstijlen test. Dit meet onder andere hoe vaak uw kind een tekst moet lezen en op welke manier bij het leren voor een toets en hoe lang uw kind geconcentreerd kan werken. Indien u deze test wil laten afnemen kunt u zich aanmelden volgens het contactformulier.
Als je vragen hebt over dit blog. Of als je wilt dat ik met jouw kind aan de slag ga. Neem dan contact op.