Wat kun je beter wel en niet doen om een kind aan het lezen te krijgen? Is er een bepaalde methode? Is er een bepaalde aanpak? Er is van alles op de markt. En altijd krijg ik te horen. “Er zijn zo veel goede ervaringen.” De minder goede ervaringen worden helaas er niet bij vertelt. Veel van deze methodes zijn prima! Je moet alleen wel die methode kiezen die bij je past.
De eerste stap is dat je weet wat een kind het beste nodig heeft.
Voor een volwassene is het al moeilijk. Laat staan voor een kind.
De tweede stap is dat je leert vragen te stellen aan het kind.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Vragen stellen is zowieso al moeilijk. Vooral als kinderen al veel narigheid hebben meegemaakt.
De derde stap is dat je de begeleidingstijl aanpast, aan die van het kind.
Sommige kinderen willen meer plaatjes. Anderen meer luisteren. De een wil globale uitleg. De ander meer in details. Met name het in details uitleggen aan kinderen die een globale uitleg nodig hebben is een probleem. Andersom trouwens ook.
Werk niet langer achter elkaar dan het kind aan kan!
Sommige kinderen kunnen nu een maal langer achter elkaar concencteert werken dan andere kinderen. Laat kinderen als ze even hun concentratie verliezen even water halen. Bij kinderen die niet lang stil kunnen zitten, kun je de aandachtstijd wat verlengen door een wiebelkussen.
Twee voorbeelden van leertechnieken die voor sommige kinderen goed werken en voor anderen helemaal niet:
1. Mindmappen of niet?
Mindmappen is een gestructureerde manier van een woorspin maken. Het is een hele goede strategie, voor kinderen die graag informatie verwerken via plaatjes en beeldmateriaal. Als kinderen aangeven dat het niet voor ze werkt, nadat je het al hebt geprobeerd, is dat ook zo. Dan verwerken zes informatie liever op een andere manier, via tekst of auditief of een combinatie daarvan.
2. Voorlezen bij toetsen
Wanneer kinderen dyslectisch zijn worden toetsen voorgelezen. Voor kinderen die graag informatie auditief verwerken is dat geweldig. Voor kinderen die helemaal niet graag informatie verwerken via de oren is dat verschrikkelijk. Dan werkt het averechts. Het handigste is om dit zelf met het kind te bespreken. Probeer het desnoods uit met oefentoetsen oid.
Tijdens toetsen waar niet voorgelezen kan worden in de klas is een whisperphone juist weer handig. Kinderen kunnen heel zachtjes voorlezen aan zichzelf. Het komt dan heel mooi de oren binnen.
Als je vragen hebt over dit blog. Of als je wilt dat ik met jouw kind aan de slag ga. Neem dan contact op.