Om te beginnen is het best wel lastig als je de tekst nog niet hebt gelezen waar het antwoord op een bepaalde vraag precies in de tekst staat. Bovendien gaan sommige vragen over de hele tekst. Het is beter om, voordat je met de vragen begint, eerst de tekst te lezen.
Meteen beginnen met de tekst zonder even te kijken om wat voor tekst het gaat. Ik leer de kinderen om altijd even voor te bereiden, voordat ze beginnen met lezen. De titel te lezen, kijken of er een plaatje bij staat. Kijken naar hoeveel alinea's er zijn en of deze ook tussenkopjes hebben. En de eerste zinnen van de tekst te lezen. Op deze manier weet je al een beetje waar de tekst over gaat en is het makkelijker om gaandeweg de tekst goed te begrijpen.
Ik leer de kinderen om elk stukje of elke alinea in een woord of zin, samen te vatten. Bovendien als je al deze woorden en zinnen onder elkaar zet, heb je meteen een goede samenvatting van de tekst.
Ik leer de kinderen om stukjes tekst die ze niet begrijpen even opnieuw te lezen. En als ze lastige woorden tegenkomen, zinnen om dat moeilijke woord heen opnieuw te lezen.
Het gaat er niet om, om de tekst uit je hoofd te leren. Het gaat er ook niet om wat jij denkt?
Het gaat erom dat jij begrijpt wat de schrijver van de tekst heeft bedoeld.
Misschien heb je hiermee voldoende informatie om met je zoon of dochter aan de slag te gaan. Misschien heb je toch een beetje hulp nodig bij begeleiden van je kind. Of wil je liever de begeleiding van je zoon of dochter aan mij overlaten. Beiden zijn mogelijk.
Tijdens de begeleiding van individuele leerlingen is het mogelijk om als ouder aanwezig te zijn. Veel ouders maken gebruik van deze leerlingen, omdat ze graag hun zoon of dochter effectiever willen begeleiden. Aangezien dit lang niet in alle gevallen wenselijk is, is het uiteraard ook mogelijk om de begeleiding van je zoon of dochter aan mij over te laten.
Wil je meer informatie? Ga dan naar: www.lerespel.nl/contact.
Als je vragen hebt over dit blog. Of als je wilt dat ik met jouw kind aan de slag ga. Neem dan contact op.