10 dingen die je als ouder beter niet kan doen bij het geven van bijles aan je kind!
Ik werk nu al geruime tijd als zelfstandig Remedial Teacher/ Dyslexie specialist. Kinderen komen bij mij vanuit Hoofddorp, Amstelveen en Nieuw-Vennep. Ik begeleid niet alleen de kinderen, maar ook de ouders, zodat zij ook thuis veel kunnen doen om hun kind te helpen bij het schoolwerk. Hieronder de top 10 van fouten die gemaakt worden door veel ouders van kinderen die ik heb begeleid. Misschien herken je jezelf erin. misschien ook niet.
- Met een stip op 1: klagen over de leerkracht.
Klagen heeft echt geen zin. Je gedraagt je dan als “slachtoffer”. Bovendien heb ik meegemaakt binnen een kalender jaar dat een ouderpaar mij eerst op handen droeg en klaagde over mijn duo collega en in het nieuwe schooljaar exact hetzelfde deed bij mijn nieuwe duo collega. Je maakt daar geen vrienden mee. Als remedial teacher, zowel intern als extern, heb ik meerdere malen klagende ouders aan het bureau gehad. Ik kan vertellen dat ik met al mijn diploma’s in de klas echt maar 10% kon doen met wat ik geleerd had. Maar wat dan wel? Een leerkracht is met handen en voeten gebonden. Het beste is om samen te werken met de leerkracht. Wees haar of zijn verlengde arm. Lukt het niet, of klikt het niet, zoek hulp buiten de deur.
- Te veel tijd nemen van de leerkracht
Sommige ouders kunnen uren en uren aan het bureau van de leerkracht zitten omdat ze denken dat ze de leerkracht in beweging kunnen brengen meer tijd aan hun zoon of dochter te besteden. Dit helpt niet. De leerkracht zit al met handen en voeten gebonden aan alles wat er op hem of haar af komt. Het enige wat een leerkracht wil is tevreden ouders en tevreden kinderen. Ga in gesprek waar nodig en maak goede afspraken.
- Uren en uren met je kind zitten.
Je zoon of dochter haakt dan al binnen 10 minuten af als je geluk hebt. Als je pech hebt, wil je zoon of dochter helemaal niet meer werken aan zijn of haar eigen succes. Zeker kinderen t/m 9 jaar help je 10 minuten per vak, max 20 minuten per keer. En….baken het af. Maak een ritueeltje. Ze weten dan dat er een einde aan zit.
- Afwachten
Niet zelden heb ik meegemaakt dat ouders verrast waren over het resultaat van hun kinderen. Houd de vinger aan de pols.
- Wachten tot de school in actie komt.
JJouw zoon of dochter is niet de enige. Er is beperkt tijd en beperkt budget. De school moet er, zeker nu in deze tijd, alles aan doen om alle zeilen bij te zetten. Een jaartje meer of minder voor jouw zoon of dochter wordt al zeker niet als een probleem gezien. Zorg dat je ZELF achter het roer staat. In een zo vroeg mogelijk stadium geef je aan wat je wilt.
- Te laat hulp zoeken.
Wanneer ouders bij mij komen met een kind in groep 7 die al helemaal geen zin heeft in school is het lastig om die zin weer te maken. In 30 minuten per keer kan ik ook niet even 5 vakken inhalen. KOM OP TIJD. In 3 maanden intensieve begeleiding kan een kind een enorme boost krijgen. Soms gaan kinderen al vooruit nog voor ik goed en wel begonnen ben. Ze krijgen vertrouwen in zichzelf omdat ze voelen dat er iets gedaan wordt aan hun leerprobleem.
- De school totaal niet op de hoogte houden van de bijles.
Als je bijles neemt, geef dat dan aan. Niet elke leerkracht vindt het fijn. En helaas is het aantal leerkrachten dat even contact met mij opneemt, op een hand te tellen. Echter, de excellente leerkrachten weten exact wat een goede remedial teacher kan doen. En is bereid mee te werken. Geeft een leerkracht aan “nergens tijd voor te hebben” - geen probleem. Dan weet je genoeg. Dan weet je zeker dat je er goed aan doet om bijles te nemen.
- Beknibbelen op de bijles.
Als je zoon of dochter een achterstand heeft kun je beter een gediplomeerde remedial teacher nemen. Bij voorkeur iemand die voor de klas heeft gestaan. Mijn uurtarief ligt boven het gemiddelde, maar na 3 maanden ben ik meestal wel klaar. Hooguit 6 maanden. Maar er zit duidelijk een einde aan. Bovendien kan ik in 30 minuten meer bereiken dan de meesten in een uur.
- Te dure bijles nemen.
Sommige kinderen hebben voldoende aan een beetje pre-teaching. De stof wordt vooraf nog even doorgenomen. Hier hoef je geen dure remedial teacher voor te nemen. Een PABO-student vindt dat leuk om te doen. Je zoon of dochter krijgt dan goed les van iemand die graag met kinderen werkt.
- Te lange pauzes tussen de bijlessen.
Er zijn natuurlijk vakanties en soms is je zoon of dochter ziek. Maar de regelmaat en het kort op elkaar bijles hebben is erg belangrijk. Als er te vaak te lange pauzes tussen de lessen zitten, zakt het geleerde weer weg. Ook de motivatie van het kind daalt. Kies liever voor korte intensieve periodes. En laat er dan een vakantie tussen zitten. En ga een tweede korte periode aan. Om die reden geeft ik ook bijlessen in de zomervakantie.
Wilt u meer weten? Of gewoon even langs komen voor GRATIS advies? Ik adviseer u graag!
Neem contact op