Waarom kinderen met ernstige leesproblemen vaak moeite hebben met Hoofdrekenen | Lerespel

Waarom kinderen met ernstige leesproblemen vaak moeite hebben met Hoofdrekenen

Vaak hebben kinderen met (ernstige) leesproblemen en dyslexie ook moeite met Hoofdrekenen. Dit komt omdat het automatiseren en memoriseren niet op gang komt. Automatiseren bij het lezen gaat over het vlot en foutloos kunnen benoemen van de letters. Automatiseren bij het hoofdrekenen gaat over het vlot kunnen beantwoorden van op- en aftreksommen. Ook het onthouden van tafels is vaak een probleem. Of het duur iets langer. Is hier wat aan te doen? Zeker! Door de sommen aanvankelijk visueel te maken. Als ik met kinderen werk, werk ik op 4 niveau’s.

De vier niveau’s waarop ik rekenen zijn: 

  • Doen: Met behulp van materiaal zoals; eierdozen, kralensnoeren, houten blokjes etc, laat ik ze de sommen uitrekenen. De materialen die ik gebruik hebben vrijwel allemaal een vijf- of een tien-structuur. Waardoor kinderen in een keer 5 of 10 herkennen. Hiermee
  • Kijken: Ik laat kinderen kijken naar het materiaal dat ze daarvoor hebben gebruikt. In hun hoofd gaan ze handelen.
  • Tekenen: In een schematische weergave laat ik de kinderen de som uitrekenen.
  • Rekenen, zonder hulpmiddelen.

Belangrijk is dat er al werkende met materialen een systematische opbouw is.