Problemen met Cito rekenen en wat doe ik er aan? | Lerespel

Problemen met Cito rekenen en wat doe ik er aan?

Een andere groep kinderen heeft geen moeite met rekenen maar wel met CITO.
Ze zijn niet in staat om de som in het plaatje te vinden. Soms moeten er in een opgave meerdere rekenhandelingen verricht worden. Dit is voor zwakke rekenaars erg lastig. Soms staat er een plaatje. Niet elk kind is in staat om een plaatje te “lezen”. Ze lezen dan alleen de vraag onder het plaatje en snappen dan niet wat de bedoeling is.

Wat te doen bij sommen met een plaatje:
  1. Belangrijk is om het plaatje te bespreken. Dit doe je vragen te stellen bij elk stukje van het plaatje. Wat zie je hier? Wat staat er bij? Wat betekent dat?
  2. Als je dat gedaan hebt, stel je de vraag: Wat voor som is het?: Keersom, deelsom, plussom, minsom.
    In sommige plaatjes zitten verschillende type sommen. Oefen eerst de sommen die uit een deel bestaan.
  3. Mocht je ontdekken dat het kind moeite heeft met de “kale som” moet je die eerst met het kind oefenen, voor je verder gaat.
Sommen met een tabel

In veel rekenboeken en rekentoetsen komen tabellen voor. Behandel deze als een plaatje. En ga altijd eerst terug naar de “kale” som. Ookal denken kinderen in beelden. Dat betekent niet dat ze een som uit een plaatje of tabel halen makkelijker vinden. Dit betekent vaak dat ze zelf graag een plaatje of tabel maken bij een moeilijke som.

Tegenwoordig zijn er allerlei manieren om zelf kinderen voor te bereiden op Cito. Hieronder vind je een website met allerlei oefenboeken op allerlei gebied. De bijlesmeester is hier een goed voorbeeld van.

Bijles ter voorbereiding op Cito, kan dat ook?
Dat kan zeer zeker. Aan de hand van oude Citoboekjes leer ik kinderen de som uit de som te halen. Voor dat ik dat doe, ga ik met kinderen kijken in hoeverre de kinderen de “kale rekensommen” die ze de klas geleerd hebben beheersen.