Oorzaken van spellingproblemen | Lerespel

Oorzaken van spellingproblemen

Spellingsproblemen kunnen allerlei oorzaken hebben. Ook kunnen ze zich op verschillende momenten in het leven manifesteren. De grootste groep begint te haperen in groep 3 of 4. Oorzaken van spellingsproblemen hebben vaak de volgende oorzaken:

1. Afwijkende leerstijl
Het leren schrijven is in het begin vooral auditief. Je leert hakken en plakken. Op het gehoor. Voor een groep kinderen komt informatie via de oren gewoon niet binnen. Ik heb veel van dit soort kinderen aan tafel. Wanneer ze de instructie visueel krijgen aangeboden, werkt dit vaak veel prettiger voor ze.

2. Kinderen kennen nog niet alle letters.
Zelfs als kinderen in groep 4 of 5 zitten, kom ik er nog vaak achter dat kinderen bij een letterdictee nog veel fouten maken. Met name de “ui” en de “eu” is een probleem. Het is belangrijk om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen.

3. Visuele problemen: Fixatie disparatie
Een oorzaak die men nog onvolde aan het licht is gekomen is Fixatie disparatie.
Het kan zijn dat ondanks dat kinderen voldoende kunnen zien, dat de ogen toch niet goed kunnen samenwerken.
Als je last hebt van fixatie disparatie doet het felle wit van het papier pijn aan je ogen. Beweven de letters een beetje of heb je last van hoofdpijn als je een tijdje aan het lezen bent. Soms zie ik kinderen helemaal met hun ogen knijpen. Tegenwoordig doe ik een korte visuele screening. Bij heen vermoeden van Fixatie disparatie, stuur ik kinderen door naar Hans de Bruin van  OOGMETRIE HAARLEM.
Hans de Bruin is behalve eraringsdeskundig, een zeer kundig optometrist en heeft doorgestudeerd voor functionele optometrist.
Vaak gaan mensen naar een oogarts meet vooral technische afwijkingen. Neurologische afwijkingen kan hij niet ontdekken. Wanneer een oogarts niets kan vinden en de klachten blijven, is het handig om naar een functioneel optometrist te gaan.

4. Medische problemen
Kinderen kunnen bijvoorbeeld gehoorproblemen hebben. Hierdoor kunnen de kinderen de klanken niet goed onderscheiden. Spraakproblemen. Wanneer kinderen niet goed kunnen praten is het erg lastig om woorden goed uit te spreken. Hierdoor kunnen ze ook moeitlijk schrijven.

5. Het werkgeheugen werkt niet optimaal
Wanneer het werkgeheugen onvoldoende is ontwikkeld is het belangrijk dat kinderen Kinderen kunnen dan moeilijk de volgorde van letters goed onthouden.