Oorzaken van leesproblemen | Lerespel

Oorzaken van leesproblemen

Neem contact op!

Leesproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben. De gevolgen en het tijdstip waarop het als een probleem wordt ervaren, hangen van de verschillende oorzaken af.

Oorzaken van leesproblemen:

Afwijkende leerstrategie: 
Met name in groep 3 wordt lezen auditief aangeboden met visuele ondersteuning. Er wordt vooral de nadruk gelegd op het hakken en plakken. Daarnaast wordt er veel aan kinderen gevraagd om touwtjes te trekken op papier tussen woorden en plaatjes.
Voor een aantal kinderen werkt dit niet, omdat ze moeilijk informatie verwerken die auditief wordt aangeboden. Deze kinderen leren juist lezen als ze het lezen visueel aangeboden krijgen met auditieve ondersteuning. Gebeurt dat niet, dan ontstaan leesproblemen bij deze groep kinderen.
De meeste kinderen zijn gebaad bij structuur. Zij leren goed lezen als ze informatie in kleine stapjes aangeboden krijgen.
Er is een groep kinderen voor wie dat juist niet werkt. Voor die kinderen werkt bijvoorbeeld het touwtjes trekken op papier niet.
Vanaf de leeftijd van 9 jaar is gemakkelijk op te sporen of het kind beter leert lezen als een afwijkende leerstrategie gehanteerd wordt.
Zit je op de middelbare school en heb je moeite met lezen, dan raad ik de scholier aan om zijn of haar leerstrategie zo snel mogelijk te onderzoeken. Kinderen met een afwijkende leerstrategie kunnen relatief snel geholpen worden met een methode die vooral visueel wordt aangeboden. Tot nu toe heb ik deze kinderen altijd vlot leren lezen en schrijven.

Beelddenkers:
Men verwart mensen met dyslexie vaak met beelddenkers. Dit is helaas niet hetzelfde. Kinderen met dyslexie zijn niet altijd beelddenkers en niet alle beelddenkers hebben last van dyslexie. Dat is dan ook de reden waarom niet alle methoden die ontwikkeld zijn voor beelddenkers werken bij elke zwakke lezer.

Didactische verwaarlozing:
Nu kom ik dit zelden tegen, maar het kan natuurlijk zijn dat een kind onvoldoende of op de verkeerde manier les heeft gekregen. Ik heb bijvoorbeeld iemand geïnterviewd die niet kan lezen. Hij had moeite met het leren op school, dus lieten ze hem maar buiten spelen. Deze man verdient inmiddels €30.000,- per maand, maar schaamt zich nog steeds voor het feit dat hij niet kan lezen. Dit is natuurlijk heel tragisch. Wanneer er sprake is van didactische verwaarlozing en dit in een vroeg stadium wordt geconstateerd, dan is de leerachterstand snel op te lossen door intensieve bijles.

Dyslexie:
Bij dyslexie is er spraken van een kleine afwijking in de hersenen. Stel, een kind leert in groep drie hakken en plakken. Het kind ziet een woord, hakt dat in stukjes met klanken en leest het woord. Vervolgens heeft een kind een beeld bij het woord. Na een tijdje gaat het zien van het woord direct over in directe woordherkenning. Bij dyslexie is het “zien van het woord” en de directe woordherkenning verstoord. Dyslexie is niet op te lossen. Je kunt er wel mee leren leven en door het gebruik van bepaalde leermethoden zelfs goed mee leren lezen. Symptomen van fixatie disparatie zijn vaak hetzelfde als bij dyslexie. Het is niet hetzelfde. Fixatie disparatie is een oplosbaar visueel probleem in de ogen.

Fixatie disparatie:
De symptomen bij de leerproblemen komen heel erg overeen met dyslexie. Fixatie disparatie is een visuele verstoring. Het zorgt ervoor dat de hersenen niet goed registreren wat de ogen zien. Als je gezonde ogen hebt, helemaal perfect of met een kleine afwijking en de hersenen registreren onvoldoende wat de ogen zien, dan kan er sprake zijn van fixatie disparatie.
Dit fenomeen is onvoldoende bekend. En dat is jammer, want (een teveel aan) fixatie is veel gemakkelijker op te lossen dan dyslexie.
Wanneer ik het vermoeden heb, dat er sprake is van fixatie disparatie, dan verwijs ik het kind door naar Oogmetrie Haarlem. Als de ogen niet goed samenwerken, dan kan dit ook leiden tot concentratieproblemen, ADHD en het niet kunnen zien van diepte. Je kunt dan bijvoorbeeld ook niet autorijden.
Als een kind fixatie disparatie heeft, dan is een bijlestraject vaak alleen nodig om de leesachterstand in te halen. In de praktijk is dat zo ingehaald als het probleem is opgelost.

Medische problemen:
Stel dat een lezer oogproblemen heeft en bijvoorbeeld zeer bijziend is. Dan is het uiteraard lastig om letters en woorden goed van elkaar te onderscheiden. Met een passende bril is het probleem opgelost. Als dit in een vroeg stadium wordt opgemerkt, dan is de achterstand laag. Mocht je zoon of dochter leesproblemen hebben, dan zou ik dit gewoon even uitsluiten door naar een goede opticien te gaan. Je weet maar nooit of je daarmee het probleem getackeld hebt.

Heeft jouw kind leesproblemen en wil je meer weten over de oorzaak en wat je eraan kunt doen?
Maak dan gebruik van mijn vrijblijvende kennismakingsaanbod!
Kennismakingsaanbod