Leesproblemen in groep 4 | Lerespel

Leesproblemen in groep 4

Leesproblemen in groep 4:

Letterkennis:
Wanneer kinderen bij mij komen met leesproblemen kom ik er 9 van de 10 keer achter dat ze de letters niet beheersten. Met letterbeheersing bedoel ik dat kinderen 36 klanken foutloos kunnen benoemen binnen 22 seconden. Dat klinkt extreem. Maar op het moment dat de benoem snelheid te laag is zijn kinderen aan het decoderen, ontcijferen in plaats van lezen.

Indirecte woordherkenning van korte woorden:
Bij indirecte woordherkenning vraag ik een leerling een woord als “pit” te lezen. Vervolgens bied ik 6 woorden aan die hier op lijken, waarbij ik steeds 1 letter verander: pit, zit, zat etc.

Directe woord herkenning:
De volgende stap is om woorden zo snel mogelijk te leren lezen. Kinderen hebben al geleerd om bij moeilijkere woorden het bekende deel van het woord te herkennen. Het is nu zaak om woorden in een keer te herkennen. Van lezen is sprake als je woorden direct vlot herkent.

Zijn lange woorden nu makkelijker of moeilijker:
Wanneer je erg geinteresseert bent in iets, bijvoorbeeld fotograferen. Dan zullen woorden als fototoestel, lenzen etc makkelijker voor je zijn. Wanneer je een deel van het woord ziet en de tekst gaat over fotografie, zul je die woorden herkennen als een foto. Korte woorden kunnen soms erg op elkaar lijken, zoals drop en dorp. Met name woorden die geen betekenis hebben, kunnen wat lastiger zijn. Echter, in het geheel genomen zijn lange woorden in de regel moeilijker dan korte woorden. Het is belangrijk om kinderen bekende stukken in een woord, morfemen, te leren herkennen.

Wanneer is er sprake van dyslexie?
Er is sprake van dyslexie als er een achterstand is van tenminste 1 jaar op woordniveau op lezen, ondanks intensieve begeleiding. Indien er sprake is van een jaar achterstand op spelling en een half jaar op lezen, is er ook sprake van dyslexie.  Er is sprake van enkelvoudig dyslexie, als er geen sprake is van andere problemen, zoals ADHD, ADD of ernstige leerproblemen. Jonge kinderen kunnen wat onrustig worden als het een beetje lastig wordt op school. Ze kunnen interesse verliezen of andersoortige afleiding zoeken. Ik probeer stickers  van ADHD en ADD, zo veel mogelijk achterwege te laten. Behandeling van dyslexie wordt vergoed tot de leeftijd van 13 jaar, als er sprake is van ernst en als deze enkelvoudig is. Dit betekent dat er geen sprake kan zijn van ADHD of ADD. Als die sticker er eenmaal is, kom je niet meer in aanmerking voor de vergoeding. De achterstand wordt gemeten op woordniveau.