Help mijn kind krijgt geen dyslexievergoeding meer! | Lerespel

Help mijn kind krijgt geen dyslexievergoeding meer!

Met ingang van 1 januari van 2015 gaat  de vergoeding van dyslexie uit het basispakket. Het gaat hier vergoeding voor kinderen met Ernstige Enkelvoudige Dyslexie. De zorg hiervoor wordt overgedragen aan de gemeenten. Die kinderen vallen onder de Jeugdzorgwet. Kinderen t/m 18 jaar (of zelfs 23 jaar) hebben recht op Jeugdzorg.

De gemeente zal zich focussen op het voorkomen van problemen.  De scholen zullen veel meer zelf moeten gaan doen. Aan het verlenen van goede zorg en of intensieve begeleiding, bijvoorbeeld als er sprake van dyslexie, zit een prijskaartje. Onderwijs en Zorg zijn  NOOIT gratis. Iemand anders betaalt! In dit geval de overheid. Maar het is NOOIT gratis. Veel mensen beseffen dit niet. “Zo’n verslag kost toch geen €100,-? ” Ja, zeker! Ik vraag €100,- voor een uitgebreid verslag waar ik 2 uur mee bezig ben en laat redigeren door een cognitief psycholoog en na laat kijken door een office assistent. Om mijn aanbod up to date te houden, mijn klanten goed kunnen bedienen en goede kwaliteit te leveren, moet zal ik voortdurend moeten investeren in mijzelf en mijn materiaal. Uw kinderen zijn het waard om topkwaliteit onderwijs te krijgen. Zeker als zij er hun vrije tijd in steken. GELD is terug te verdienen. TIJD nooit!

Ik zal niet ontkennen dat het heerlijk is om goede vergoede zorg te krijgen. Maar vergoede zorg is niet altijd goed. Het controleren van vergoede zorg door verzekeraars is vaak zo ingewikkeld  dat het voor zorgverleners heel lastig is geworden om aan de wet en regelgeving te voldoen. Lang niet alle zorgverleners zijn daar goed in. En lang niet alle zorgverleners die daar wel goed in zijn zijn, kunnen die zorg bieden die uw zoon of dochter nodig heeft. Bovendien is het erg tijdrovend om de dossiervorming in orde te krijgen. En, zoals ik al eerder aangaf, GELD kan terug verdiend worden. TIJD nooit. TIJD is kostbaar. Met name de tijd van uw zoon of dochter, die maar 18 kostbare kinderjaren heeft.

GOED ONDERWIJS:

Wat is nu goed onderwijs? Goed onderwijs kun je eigenlijk verdelen in drie niveaus

NIVEAU 1:

Goed onderwijs aan de groep, gegeven door een bevoegd leerkracht of docent. Als groepsleerkracht of docent ben je generalist. Ongeacht je achtergrond. Al heb je, naast je PABOdiploma allerlei opleidingen en masters gehaald. Al ben je een ervaren remedial teacher of coach. Op het moment dat je voor de klas staat ben je een manager en werk je als generalist. Je hoofdtaak is dat de klas draait. Dat alle kinderen aan het werk zijn. En dat alle kinderen voldoende uitleg krijgen die zij nodig hebben om aan het werk te gaan. In een klas met 25 tot 30 kinderen wordt dit een steeds grotere uitdaging omdat in het kader van het Passend Onderwijs, de meeste zorgleerlingen niet meer naar speciaal basisonderwijs kunnen.

NIVEAU 2:

Een leerkracht zorgt er uiteraard voor dat kinderen die meer uitleg krijgen, verlengde instructie krijgen.  Dit betekent dat ze na de uitleg aan de hele groep nog met een klein groepje verder gaat. Maar een leerkracht blijft generalist. Goede onderwijsassistenten zijn KOSTBAAR. Zij kunnen de groep overnemen als de leerkracht bezig is. Een goed onderwijs assistent kan ook de verlengde instructie verzorgen. Ze bereid de lessen voor en geeft die les aan een klein groepje.  Als het goed is bespreekt ze dit met de groepsleerkracht, zodat ze op een lijn blijven liggen. Vaak worden ze ook aangestuurd door de Interne begeleiders.

NIVEAU 3:

Maar sommige kinderen hebben meer nodig dan goed onderwijs in de klas NIVEAU 1. En verlengde instructie in of buiten de klas. NIVEAU 2. Zij hebben behoefte aan intensieve zorg buiten de groep van een Leerkracht MSEN. MSEN staat voor Master Special Educational Needs. Er zijn heel veel leerkrachten die een Master hebben. Zij zouden dat ook prima kunnen. Veel leerkrachten doen dat dan ook. Maar velen kiezen er voor om naast hun werk als leerkracht te doen. Ik heb dit op een school gedaan een aantal jaren als gediplomeerd remedial teacher. Daarvoor heb ik jaren voor de klas gestaan als groepsleerkracht. Ik was eerst remedial teacher voor alle vakken, met name rekenen, spelling en lezen. Vervolgens werd ik Leesspecialist. Inmiddels heb ik mijn Master Dyslexie gehaald. Als remedial teacher of specialist ben je altijd een aanvulling op datgene van wat de leerkracht doet. Het verschil met verlengde instructie van de leerkracht of een onderwijs assistent zit in de hoofdtaak van de leerkracht en de onderwijsassistent. De leerkracht is verantwoordelijk voor het managen van de klas en blijft verantwoordelijk voor de leerlingen in zijn of haar groep. De onderwijsassistent heeft als hoofdtaak de verlengde instructie te verzorgen of wel de groep over te nemen. Vaak is het ook de taak van de assistent om de planning van de verlengde instructie te verzorgen. Om individuele leestoetsen af te nemen. Of toetsen voor te lezen aan kinderen met dyslexie. etc.

 

Een discussie over wat een onderwijs of groepsleerkracht allemaal kan en niet is zinloos. Het gaat over de hoofdtaak die zij hebben. Vaak zie ik directeuren die zich bezig houden met het helpen van individuele kinderen. Zij hebben de papieren hiervoor en alle kennis in huis. Daarnaast hebben zij ook een schat aan ervaring. Maar dat is de discussie niet. De directeur is de HOOFDGENERALIST van de school. De MANAGER. Het structureel begeleiden van kinderen met leerachterstanden behoort niet tot haar taken. Is dat dan erg?  Ik denk dat het ofwel het kind ofwel de school ten goede komt als de GENERALIST/ MANAGER  in een organisatie zich bezig kan houden met taken die meer te maken hebben met managen of leiding geven. En dat SPECIALISTEN in een organisatie zich bezig houden met intensieve begeleiding. Het komt voor dat mensen het beiden doen, maar dan niet binnen een organisatie. Bijvoorbeeld coaches die trainingen geven aan groepen maar ook individuele trainingen geven. Op het moment dat een school dit goed in kaart heeft kan een organisatie enorm groeien in kwaliteit. Het stelt namelijk iedereen in staat zich te ontwikkelen zonder het gras van de voeten van de ander weg te maaien.

 

LERESPEL BIEDT GOED ONDERWIJS OP NIVEAU 3: BETAALBARE INTENSIEVE BEGELEIDING

Uiterlijk vanaf 1 oktober, kunt u bij mij terecht met uw zoon of dochter voor wie de verlengde instructie niet toereikend is om welke reden dan ook. Op vaste dagen en tijden heb ik groepslessen van maximaal 4 kinderen. U kunt op een vast rooster exact zien wanneer u met uw kind terecht kunt en wat dat kost. De groepjes worden ingedeeld  per vak en per groep. Door op deze manier te werken kan ik mij op een dag ook focussen op dat vak. En kan ik dus hoge kwaliteit zorg aanbieden. Een cursus duurt 12 weken. Een les duurt 50 minuten. Kosten voor een cursus van 12 weken zijn tussen de € 180-  en € 525,- afhankelijk voor het aantal keren in de week dat uw zoon of dochter les krijgt. Deze zijn exclusief cursusmateriaal. De kosten  voor materiaal zijn ongeveer €30,-. per vak.

Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met mij. Voor 1 oktober heeft u recht op een gratis proefles. U kunt uw zoon of dochter altijd direct opgeven. Vergeet dan niet de dagen en tijden te vermelden.

[button title=”CONTACT” size=”large” color=”default”]